Accueil / Entretiens Exclusifs / BTP au Burkina : Arouna Sawadogo, patron de l’entreprise CONSTRUIRE décortique les enjeux du secteur

BTP au Burkina : Arouna Sawadogo, patron de l’entreprise CONSTRUIRE décortique les enjeux du secteur

BTP au Burkina : Arouna Sawadogo, patron de l’entreprise CONSTRUIRE décortique les enjeux du secteur

Gérant de l’entreprise CONSTRUIRE, Arouna Savadogo, évolue dans le Bâtiments et les travaux publics, plus spécifiquement dans les constructions d’écoles. Personne très engagée dans le milieu associative, adepte du sport et enfin homme d’affaires, dans l’entretien qui suit le gérant de l’entreprise CONSTRUIRE décortique avec nous l’actualité économique du moment et du secteur des BTP en particulier. Lisez plutôt !

 

ECODUFASO.COM : Comment êtes-vous arrivé dans le monde des affaires ?

Arouna Sawadogo : J’étais à CFAO en tant qu’ingénieurs d’affaires équipements. Après l’obtention d’un marché de plus de 200 millions de FCFA que j’ai pu engranger grâce à mon travail et ce aux bénéfices de l’entreprise en question j’ai demandé à mon directeur ne serait-ce qu’un petit pourcentage. Ce qu’il a refusé car selon lui, j’étais payé à la fin du mois pour cela. Entre temps j’ai été inspiré par l’idée de lancer ma propre entreprise. Je me suis réorienté. Je me souviens également que j’étais tombé sur un livre d’ONASSIS , un militaire américain qui n’a pas été à l’école mais qui a fait fortune. L’histoire personnelle de ce monsieur qu’il a écrite dans son livre m’a fait comprendre que dans la vie il ne faut pas désespéré et il faut rester positif.

 

Comment se porte le secteur du BTP au Burkina Faso ?

Je dirai que le secteur se porte bien. Quand on fait le tour de la sous-région, à part le Sénégal, c’est le Burkina Faso qui vient en deuxième position. Au Bénin, au Togo en Guinée et en Côte d’Ivoire se sont des burkinabè qui construisent les routes et les universités. Quelques années en arrières le Burkina n’était pas comme il est aujourd’hui. Aujourd’hui il y a une véritable émancipation et la mentalité a même changé. Il y a des personnes qui construisent des maisons de haut standing et même si elles ne dorment pas dedans elles les mettent en location. Il y a souvent des temps morts ou véritablement il est difficile d’avoir un marché mais ce n’est pas pour autant que je vais voir que de la négativité dans le secteur.

 

Pensez-vous que les perspectives en la matière sont prometteuses ?

 

Bien sûre. Quand vous preniez la dernière rencontre du Traité d’Amitié de Coopération entre le Burkina Faso et la Côte d’Ivoire, on parle de faire une route Ouagadougou jusqu’à la frontière ivoirienne, c’est un gros projet qui va nécessiter un gros financement. Mais au-delà ce type de projet sera confié à un privé qui va recruter nécessairement des burkinabè pareils pour le chemin de fer. Et c’est un exemple parmi d’autres.

 

Aujourd’hui l’actualité économique a dernièrement été secouée par l’adoption à l’Assemblée Nationale de l’allègement des procédures de passation de marchés Partenariat Public Privé (PPP). Et En tant qu’acteur du privé quel est votre lecture ?

Honnêtement je pense qu’il y a des entreprises burkinabè qui peuvent y aller sans problème. A l’exemple de celles qui ont une bonne assisse financière. Il y a des entreprises burkinabè qui ont aussi de bons partenaires à l’étranger il ne faut pas les oublier aussi. Quant aux termes, c’est aux entreprises locales de négocier les termes. Je pense vraiment que les procédures PPP peuvent être bien plus profitables pour nous qu’on ne le pense. Vous voyez même s’il s’agit de PPP avec des entreprises étrangères, au niveau de l’exécution ils demeurent des travaux qu’elles peuvent confier à des petites entreprises locales et cela est toujours profitable pour le pays. Les PPP sont un crédit pour le pays c’est vrai mais c’est une bonne chose. En Côte d’Ivoire quand le Président Alassane Dramane Ouattara est arrivé au pouvoir il a construit en un temps record routes grâce aux PPP. Je qualifie l’actuel débat la dessus comme un jeu politique tout simplement.

 

Le taux de croissance au Burkina Faso a rebondit de 6% en 2016. Avez-vous ressentie cela au niveau du privé ?

 

Ce bon répond en effet à des normes de calculs qui touchent à plusieurs secteurs d’activités. Je n’ai pas d’appréciation personnelle mais je suppose que ce sont des résultats qui traduisent une certaine réalité et c’est la preuve que ça va et je m’en tiens donc à cela.

 

Comment se prote votre entreprise, CONSTUIRE aujourd’hui ?

 

Ma singularité c’est vraiment la construction des écoles. En termes d’acquis sur ce point j’ai pu réaliser des écoles à Houndé, à Cary, et bien d’autres villages. En termes de fonctionnement je procède le plus souvent par sous traitance c’est-à-dire un contrat avec des tâcherons. Par ce que l’une des difficultés majeures que l’on retrouve dans notre secteur est le vol du matériel au sein même de l’équipe. Cela ralentit et fragilise le travail en soi. Pour une jeune entreprise comme la mienne il est difficile de garder un personnel permanent et avec des salaires fixes dans ce contexte. C’est très dur puisque je fonctionne aussi en fonction des marchés que j’obtiens et c’est ma stratégie en attendant de grandir plus que cela. Mais je suis à jour de mes impôts (rires).

 

Parlez-nous de votre engagement associatif ?

C’est vraiment un engagement depuis l’enfance. Je n’aime pas quand on fait du mal à autrui. Après mon Bac quand je suis arrivé au Burkina avec un certain nombre d’amis, on s’est organisé en club comme on le voit très souvent en Côte d’Ivoire et à la fin d’année l’on peut grâce aux cotisations organisé des soirées festives. C’est ainsi qu’on a lancé notre premier Club, Fraternity Club dont j’étais le président. Ce club à évoluer par ce qu’après analyse et pour mieux mener des actions plus utiles on à lancer une association dans le domaine des droits humains avec beaucoup de camarades de la diaspora. Et l’on a trouvé comme appellation le TOCSIN avec comme premier président l’ancien ministre Albert Ouédraogo et je suis le président actuel du TOCSIN.

Je suis très engagé aussi sur le plan sportif notamment les arts martiaux, le rugby, hand Ball, basket Ball et athlétisme et j’étais Co-pilote de Orio pour ce qui du rallye en Côte d’Ivoire. Au Burkina, j’ai commencé par le Taekondo et ensuite le Viet Vodao. J’ai même pu créer la première Fédération du Viet Vodao au Burkina Faso.

Comment arrivez-vous à concilier toutes ses activités c’est-à-dire le business, le sport et la vie associative?

Rires. Quand vous prenez un dictionnaire, vous ne pouvez pas finir de définir le temps. Il ne faut jamais attendre que le temps vienne vers soi. Il faut apprendre à programmer à s’organiser, etc. Que ce soit le sport ou la vie associative j’ai toujours eu l’ultime appel d’être utile et à servir mon pays le Burkina Faso. Il faut juste chercher à voir le temps.

 

Quels conseils  pouvez-vous prodiguer aux jeunes burkinabè en quête d’emploi?

 

Je dis aux jeunes burkinabè de toujours chercher à faire quelque chose. Le Ghana où il y a des écoles techniques en est un exemple bien concret. Ils y en a qui apprennent à cirer des chaussures et la blanchisserie par exemple. Il faut apprendre à faire quelque chose. Aujourd’hui au Burkina tu va trouver que les maçons, les mécaniciens sont pour la plupart originaires d’autres pays. On ne doit pas avoir honte d’apprendre. Quand je prends les policiers qu’on a chassé en 2011 et qui continuent de revendiquer ça me fait mal au cœur. D’aucun pouvaient penser à lancer des entreprises de gardiennage. C’est un exemple parmi tant d’autres.

Il faut que du côté étatique l’on pense à développer d’avantages les écoles techniques pour même former les jeunes qui ne sont pas allé à l’école ou qui ont très vite laissé les bancs de l’école. Il y a beaucoup de choses à faire au Burkina Faso. Et pour cela il faut mettre la société civile à contribution pour sortir le pays de la pauvreté.

 

 

Quelle est votre plus grande fierté aujourd’hui ?

 

Savoir qu’un burkinabè n’est pas un sous homme comme au temps voltaïque est une fierté. Le Burkina post insurrection renait aussi avec une belle image d’un pays qui malgré tout se bat pour s’en sortir. Ma contribution sur le plan sportif avec la fédération du Viet vodao ainsi que celle au sein du TOCSIN me réjouissent énormément. Il faut que les burkinabè s’apprécient d’avantages.

 

Merci

 

C’est à vous le merci car les journalistes contribuent à l’amélioration de la vie courante des burkinabè. Ce rôle de veille est très important pour l’édification de notre pays.

 

Entretien réalisé et retranscrit par Balguissa Sawadogo

 

Balguissa Sawadogo

Ecodfuaso.Com /Ecodafrik.com

 

 

Laisser un commentaire

Votre adresse email ne sera pas publiée. Champs obligatoires marqués par *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vendor: Microsoft Exam Code: 070-410 dumps Exam Name: Implementing a Data Warehouse with Microsoft SQL Server 2012 Version: DemoDEMO

QUESTION 1 You are developing a SQL Server Integration Services (SSIS) package to implement an incremental data load strategy. The package reads data from a source system. Depending on the value in a source column, the package redirects rows to one of five 70-696 dumps different data flow paths. You need to add a data flow transformation to support the package redirection. Which data flow transformation should you use? A. Conditional Split B. pjvot C. Multicast D. Lookup Correct Answer: A

QUESTION 2 You are developing a SQL Server 070-463 dumps Integration Services (SSIS) project that contains a project Connection Manager and multiple packages. All packages in the project must connect to the same database. The server name for the database must be set by using a parameter named ParamConnection when any package in the project is executed. You need to develop this project with the least amount of development effort. What should you do? (Each answer presents a part of the solution. Choose all that apply.) A. Create a package parameter named ConnectionName in each package. B. Edit each package Connection Manager. Set the ConnectionName property to @ [$Project::ParamConnection]. C. Edit the project Connection Manager 70-410 dumps in Solution Explorer. Set the ConnectionName property to @ [$Project::ParamConnection]. D. Set the Sensitive property of the parameter to True. E. Create a project parameter named ConnectionName. F. Set the Required property of the parameter to True. Correct Answer: BEF

QUESTION 3 You develop a SQL Server Integration Services (SSIS) package in a project by using the Project Deployment Model. It is regularly executed within a multi-step SQL Server Agent job. You make changes to the package that should improve performance. You need to establish if there is a trend in the durations of the next 10 successful executions of the package. You need to use the least amount of 070-461 dumps administrative effort to achieve this goal. What should you do? A. After 10 executions, view the job history for the SQL Server Agent job. B. After 10 executions, in SQL Server Management Studio, view the Execution Performance subsection of the All Executions report for the project. C. Enable logging to the Application Event Log in the package control flow for the Onlnformation event. After 10 executions, view the Application Event Log. D. Enable logging to an XML file in the package control flow for the OnPostExecute event. After 10executions, view the XML file. Correct Answer: B

QUESTION 4 A SQL Server Integration Services (SSIS) 2012 package 070-347 dumps currently downloads sales data from a Windows Azure SQL Database database. To improve sales data accuracy, exchange rates must be downloaded daily from a public HTTP website instead of from a weekly flat file. The public website hosts a comma- separated values (CSV) file that contains one row per currency. You need to download the CSV file to the environment. What should you use to retrieve the document from the website? A. a Script component B. a Web Service 70-331 dumps task C. a Web Service source D. a Script task Correct Answer: D

QUESTION 5 You are preparing to install SQL Server 2012 Master Data Services (MDS). You need to ensure that the database requirements are met. What should you install? A. Microsoft SharePoint Server 2010 Standard Edition SP1 B. Microsoft SharePoint Server 2010 Enterprise 070-489 dumps Edition SP1 C. SQL Server 2012 Data Center (64-bit) x64 on the database server D. SQL Server 2012 Enterprise (64-bit) x64 on the database server Correct Answer: D

QUESTION 6 You are designing an Extract, Transform and Load (ETL) solution that loads data into dimension tables. The ETL process involves many transformation steps. You need to ensure that the design can provide: Auditing information for compliance and business user acceptance Tracking and unique identification of records for troubleshooting and error correction What should you do? A. Develop a Master 70-414 dumps Data Services (MDS) solution. B. Develop a Data Quality Services (DQS) solution. C. Create a version control repository for the ETL solution. D. Develop a custom data lineage solution. Correct Answer: D

QUESTION 7 You are designing a SQL Server Integration Services (SSIS) project that uses the Project Deployment Model. The project will contain 10 packages. All the packages must connect to the same data source anddestination. You need to define and reuse the connection 70-486 dumps managers in all the packages by using the least development effort. What should you do? A. Implement parent package variables. B. Copy and paste connection managers from one package to the others. C. Implement project connection managers. D. Implement package connection managers. Correct Answer: C

QUESTION 8 You have a secured database that contains all of the customer data for your company. You plan to use a project deployment model. You need to create a SQL Server 1ntegration Services (SS1S) package that connects to the database by using a dedicated username and password. 70-487 dumps The solution must ensure that the password used for the connection string is encrypted. Which two actions should you perform? (Select Two) A. Select the Sensitive check box for the catalog environment. B. Set the sensitive property of the package parameter to True. C. Modify the set_execution parameter_value stored procedure. D. Set the package protection level to EncrypSensitiveWithPassword. Correct Answer: CD

QUESTION 9 You are developing a SQL Server 1ntegration Services (SS1S) package. The package sources data from an HTML web page that lists product stock levels. You need to implement a data flow task that reads the product stock levels from the HTML web page. Which data flow sources should 70-480 dumps you use? Select Two A. Raw File source B. XML source C. Custom source component D. Flat File source E. script component Correct Answer: CE

QUESTION 10 You develop a SQL Server Integration Services (SSIS) package in a project by using the Project Deployment Model. It is regularly executed within a multi-step SQL Server Agent job. You make changes to the package that should improve performance. You need to establish if there is a trend in the durations of the next 10 successful executions of the package. You need to use the least 70-412 dumps amount of administrative effort to achieve this goal. What should you do? A. Enable logging to an XML file in the package control flow for the Onlnformation event. After 10 executions, view the XML file. B. After 10 executions, view the job history for the SQL Server Agent job. C. After 10 executions, in SQL Server Management Studio, view the Execution Performance subsection of the All Executions report for the package.D. Enable logging to an XML file in the package control flow for the OnPostExecute event. After 10 executions, view the XML file. Correct Answer: C

QUESTION 11 You are editing a SQL Server Integration Services (SSIS) package that contains a task with a sensitive property. You need to create a project parameter 70-417 dumps and configure it so that its value is encrypted when it is deployed to the SSIS catalog. Which three steps should you perform in sequence? (To answer, move the appropriate actions from the list of actions to the answer area and arrange them in the correct order.) Select and Place: Correct Answer: QUESTION 12 You are building a SQL Server Integration Services (SSIS) package to load data from all files that are automatically copied to a directory each night through an external FTP process. You need to load data from all copied files to a destination table in SQL Server. Which three steps should you perform in sequence? (To answer, move the appropriate actions from the list of actions to the answer area and arrange 70-532 dumps them in the correct order.) Select and Place:Correct Answer:

QUESTION 13 You are creating a sales data warehouse. When a product exists in the product dimension, you update the product name. When a product does not exist, you insert a new record. In the current implementation, the DimProduct table must be scanned twice, once for the insert and again for the update. As a result, inserts and updates to the DimProduct table take longer than expected. You need to create a solution that uses a single 070-413 dumps command to perform an update and an insert. How should you use a MERGE T-SQL statement to accomplish this goal? (To answer, drag the appropriate answer choice from the list of options to the correct location or locations in the answer area. You may need to drag the split bar between panes or scroll to view content.)Select and Place:Correct Answer:

QUESTION 14 You are designing a package control flow. The package moves sales order data from a SQL Azure transactional database to an on-premise reporting 70-463 dumps database. The package will run several times a day, while new sales orders are being added to the transactional database. The current design of the package

control flow is shown in the answer area.
Aller en haut